Slangenwagen ‘Spuitje’ terug op bekend terrein

Terwijl het Rijssens Museum de historie van de stad ‘bewaart’, doet het Internationaal Brandweermuseum Rijssen dat met materieel en uitrusting die brandweerkorpsen gebruikten. Met de terugkeer van de slangenwagen van de firma Ter Horst – groot in jute – hebben de musea iets wat hen bindt.

In het brandweermuseum is een nieuwe bluswagen. Arjan van Brussel van het Brandweermuseum vertelt meer. Arjan van Brussel (links) , Tieme Bakker (midden) en Jan Eshuis (rechts) © Marieke Amelink

Hij was amper tien jaar oud en woonde dicht bij de jutefabriek van Ter Horst in Rijssen. Daar hoorde Tieme Bakker (78) regelmatig de brandweerwagens door de straat gaan. De combinatie van jute, grote machines en een stoffige omgeving leidde regelmatig tot brand. Als de stoomfluit ging bij Ter Horst, wisten de bedrijfsbrandweerlieden wat hen te doen stond.

TC Tubantia
21-02-2022