25-jarig jubileum Brandweermuseum Rijssen

Hoe is het Internationale Brandweermuseum Rijssen ontstaan

Dirk Vlot (1940–2010) was initiatiefnemer en medeoprichter van het Internationaal Brandweermuseum in Rijssen. Hij werd 14 september 1940 geboren in Molenaarsgraaf (Zuid-Holland), waar hij ook opgroeide. Vanaf zijn twaalfde verzamelde hij brandweermaterialen en kreeg hij zijn eerste brandweerauto.

page5image28534736

Op de leeftijd van 17 jaar werd Dirk Vlot al lid van de vrijwillige brandweer van Molenaarsgraaf. Na verloop van tijd werd hij beroepsbrandweerman op vliegveld Zestienhoven, de brandweer Rotterdam en de brandweer Breda. Het laatste deel van zijn carrière was hij brandweerman, ambulancechauffeur en centralist op de meldkamer. Vlot ging in 1995 met vroegpensioen en kon zijn, toen al rijke, verzameling van brandweerartikelen zowel uit Nederland als uit het buitenland verder uitbreiden. Vlot hanteerde een handige methode om de verzameling uit te breiden: wanneer een korps nieuwe helmen kreeg, ging Vlot achter de oude helmen aan die hij weer kon gebruiken als ruilhandel bij zijn buitenlandse brandweercollega’s. Toch bleef Vlot kritisch in zijn verzameling, alleen complete en bijzondere spullen werden verzameld wat geresulteerd heeft tot een buitengewoon interessante collectie die zeer goed in kaart is gebracht.

In maart 1995 werd voor het eerst contact gelegd met de toenmalige commandant van de brandweer van Rijssen, met het verzoek om medewerking bij het oprichten van een Internationaal Brandweermuseum. Op 12 december 1996 werden de statuten voor de oprichting van het Internationaal Brandweermuseum Rijssen ondertekend bij de notaris.

Het Internationaal Brandweermuseum Rijssen is niet zomaar een brandweermuseum. Hier is een bijzondere collectie te bezichtigen van brandweerlieden uit de hele wereld. En dat brengt de gelaagdheid in het museum. Bijzondere items uit de collectie zijn zonder meer een lederen blusemmer uit Buckingham Palace uit 1830 en een lederen helm van een omgekomen brandweerman uit Amerika.

Verder een aantal unieke stukken uit de omvangrijke collectie:

• de rijdende museale Willy’s Jeep uit 1964 van het korps Gendt (ook 4×4)
  • (Duits) ademluchtkoffer König + helm (begin jaren ’20 vorige eeuw)
  • Amsterdamse helmen (proefmodellen)
  • unieke complete set van drie ponjaards (dolken)
  • Paradehelm uit Frankrijk (periode Napoleon, 18e eeuw)

Het 25 jarig jubileum is gevierd tijdens de Open Dag op 11 juni 2022 en tijdens de Zomermuseumdagen.