Ook de nieuwste aanwinst van het Brandweer Museum, de T12, klaar voor ritjes tijdens evenementen

Voor de vrijwilligers van Brandweermuseum komen drukke maanden aan. Interessante oude brandweerwagens zijn zowel in het centrum van Rijssen te zien, als op de Kasteellaan. Jong en oud kunnen een ritje maken in de wagens.

Door Jenny ter Maat

De chauffeurs staan met hun auto’s zaterdag 17 juni op de zomermarkt van het Rijssens Mannenkoor op het Europaplein. Kaartjes voor een ritje door Rijssen kunnen gekocht worden in de blauwe partytent. Een ritje kost 3,50 euro.

Twee brandweerauto’s staan klaar voor de zomerse ritjes, vertellen Henk Brinks en Jan Willem Schippers, vrijwilligers bij het Internationaal Brandweer Museum in Rijssen. Brinks en Schippers coördineren onder andere diverse zaken rondom de veiligheid en het gebruik van de auto’s.

“De Willy is een unieke auto, waarbij de carrosserie gebouwd is op het onderstel van een Amerikaanse Jeep. De auto dateert van kort na de oorlog.” Het voertuig was onderdeel van de Maggie Dutch. “We hebben de auto in bruikleen gekregen van Brandweer Gent. De wagen stond ongebruikt in een boerenschuur. Nu staat ie hier in de garage en wordt hij gebruikt voor ritjes.
We willen hem graag kopen, voor een symbolisch bedrag, en dan helemaal opknappen.”

Belgisch reddingsvoertuig
De nieuwste aanwinst is een Belgisch hulpverleningsvoertuig, roepnaam T12. “Een reddingsauto, geen blusvoertuig”, wordt benadrukt. “De Mercedes Benz Atego 1225 F was het eerste prototype van een ministeriële aanbesteding. De auto werd ingezet als materiaalwagen bij post Temse T12. Als een proef om te kijken hoe dit beviel. Daarna zijn er veel meer materiaalwagens gebouwd op de basis van de Atego.”
De wagen werd ingezet bij ongelukken in de Scheldehavens. “Het voertuig moest vaker uitrukken dan de brandweerauto’s daar. Er waren meer ongelukken dan branden. Blussen kan deze auto wel, maar alleen als het water extern aangevoerd wordt.”

De T12 werd voor het eerst ingezet in 2001, en deed dienst tot 2022 in dienst. De wagen rijdt nu in Rijssen. “We hebben contact met een Belgische brandweerman, die hier in gereden heeft en veel informatie geeft over de wagen. De auto is helemaal origineel, zo zit er ook nog een mobilofoon is.”
In mei is er voor het eerst in Rijssen mee gereden. “Er kunnen vijf mensen mee, vier achterin en één naast de chauffeur.”

De oude Iveco brandweerauto is inmiddels via een tussenhandelaar verkocht aan een Braziliaans brandweerkorps. “De Iveco was bijna tot op de draad versleten. Onderdelen waren niet meer leverbaar. In Brazilië kan ie z’n diensten weer draaien. De mensen daar hebben de vaktechnische kennis om de problemen met deze auto op te lossen.”

De vrijwilligers zijn op zoek naar nog een brandweerauto, rond bouwjaar 2001. “Een auto van dit type. Het scheelt nogal in de aanschafprijs of je een reddingsvoertuig koopt of een brandweer auto. Voor een brandweerauto betaal je al gauw zo’n 50.000 euro, voor een reddingsvoertuig circa 20.000 euro.”

Brandweer Museum zoekt sponsors
“We zijn ook op zoek naar sponsoren voor logo’s op de brandweerwagen, op banners en op het hekwerk, dat we om de blauwe partytent zetten waar we de rittenkaartjes verkopen. Voor het onderhoud van de wagens is ook geld nodig. Sponsoren hebben de mogelijkheid voor reclame uitingen”, geven ze aan.

Nieuwe chauffeurs zijn eveneens van harte welkom. “Zowel met als zonder groot rijbewijs. Op de Willy kan gereden worden zonder groot rijbewijs. De chauffeurs die op de Willy gaan rijden, krijgen wel eerst rijles op de auto. De Mercedes moet gereden worden met groot rijbewijs, maar zonder code 95.”

De vrijwilligers van het Internationaal Brandweer Museum hebben een missie. “We willen iets moois doen voor Rijssen, zowel voor de jeugd als voor ouderen. Een museum met mooie wagens, waar mensen van kunnen genieten.”
De brandweerauto’s zijn de komende weken te zien tijdens de Museum Zomerdagen, op 19 en 26 juli en alle woensdagen in augustus. Ook tijdens de Lommerdmarkten in de vakantieperiode op donderdagmorgen en de Zomermarkten op dinsdag.

Meer informatie: Jan Willem Schippers 06 17141602 of Henk Brinks (ook appen) 06 43148356.
www.brandweermuseum.nl

DE WEEK VAN RIJSSEN